Kas ir terorisms?
Saskaņā ar Krimināllikuma 79.1 pantu par terorismu uzskatāma spridzināšana, dedzināšana, kodolķīmisko, ķīmisko, bioloģisko, bakterioloģisko, toksisko vai citu masveida iznīcināšanas ieroču lietošana, masveida saindēšana, epidēmija, epizootiju izplatīšanu, personas nolaupīšana, ķīlnieku sagrābšana, gaisa, sauszemes vai ūdens transportlīdzekļu sagrābšana vai citādās darbības, ja tās veiktas nolūkā iebiedēt iedzīvotājus vai piespiest valsti, tās institūcijas vai starptautiskas organizācijas izdarīt kādu darbību vai atturēties no tās, vai kaitēt valsts, tās iedzīvotāju vai starptautiskas organizācijas interesēm.
Kas ir terorisma finansēšana?
Atbilstoši Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma 5. pantam par terorisma finansēšanu atzīstama jebkādā veidā iegūtu finanšu līdzekļu vai citas mantas tieša vai netieša vākšana vai nodošana teroristu grupas vai atsevišķa terorista rīcībā ar mērķi tos izmantot vai zinot, ka tie tiks pilnīgi vai daļēji izmantoti, lai veiktu vienu vai vairākas teroristiskas darbības.
Nav lielas atšķirības starp to, kā teroristi un noziedznieki izmanto finanšu sistēmu. Tāpat kā noziedznieku grupas arī teroristu grupas meklē iespējas kā izveidot un uzturēt finanšu infrastruktūru savu darbību atbalstam. Šim nolūkam tiek meklēti dažādi finansējuma avoti, kā arī tiek meklētas iespējas un veidi līdzekļu avotu un teroristu darbības sasaistes apslēpšanai.
Ir jāņem vērā divas pamatatšķirības starp terorisma finansēšanas līdzekļiem un noziedzīgi iegūtiem līdzekļiem, proti:
- līdzekļu apmēri, kas nepieciešami terorisma aktu finansēšanai ir nelieli, un to veikšanai nav nepieciešamas sarežģītas shēmas;
- terorisma finansēšanas tīkli vai ar terorismu saistītas personas var tikt finansētas no legāli iegūtiem līdzekļiem, t.sk. ziedojumiem, un ir sarežģīti noteikt brīdi, kad legāli iegūti līdzekļi kļūst par terorisma finansēšanas līdzekļiem.
Terorisma finansēšanas riski
2025. gada jūlijā Finanšu darījumu darba grupa (FATF) publicējusi aktualizētu ziņojumu par terorisma finansēšanas riskiem. FATF ziņojums koncentrējas uz globālo terorisma finansēšanas risku analīzi, identificējot faktorus, kas ietekmē risku raksturu, un metodes, ko teroristu grupas izmanto, lai gūtu, pārvietotu un pārvaldītu līdzekļus. Tas sniedz pārskatu par tendencēm, apdraudējumiem un rekomendācijām, lai valstis un privātais sektors varētu efektīvāk novērst un mazināt šos riskus.
Noteikti būtiskuma faktori, kas ietekmē terorisma finansēšanas riskus:
- Teritoriālā kontrole;
- Tuvums vai iesaiste bruņotos konfliktos;
- Pieeja vai kontrole pār dabas resursiem;
- Vāja pārvaldība, augsts korupcijas un noziedzības līmenis;
- Vāji kontrolētas robežas;
- Neformāla, neregulēta un skaidras naudas ekonomika;
- Valsts sponsorēts terorisms;
- Brīvās tirdzniecības zonas.
Pieaug draudi no personām, kas darbojas patstāvīgi. Bieži vien gados jaunāki cilvēki, kuri izmanto mikrofinansēšanas stratēģijas. Šie līdzekļi tiek iegūti no likumīgiem avotiem un tehnoloģiju iespējām, tostarp spēļu platformām un sociālajiem tīkliem. Šādas metodes ir īpaši grūti atklāt, jo tās izskatās kā ikdienišķi finanšu darījumi.
Terorisma finansēšanas novēršana azartspēļu un izložu sektorā
Terorisma finansēšanas novēršanas pienākumi azartspēļu un izložu organizētājiem izriet no Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma. Saskaņā ar šo likumu azartspēļu un izložu organizētāji ir likuma subjekti, un tiem jāveic riskos balstīta klientu izpēte, darījumu uzraudzība, kā arī jāievieš iekšējās kontroles sistēmas, kas ļauj atklāt aizdomīgus darījumus, tostarp iespējamu terorisma finansēšanu.
Turklāt organizētājiem jānodrošina, ka darbinieki, kuri iesaistīti klientu apkalpošanā, klientu izpētē un darījumu uzraudzībā, ir apmācīti atpazīt aizdomīga darījuma pazīmes (red flags), kuras var liecināt par terorisma finansēšanas risku. Atšķirībā no noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas gadījumiem terorisma finansēšana bieži izpaužas ar nelieliem līdzekļu apmēriem, kuri var būt legāli iegūti, tādēļ būtiskākie riska signāli bieži ir saistīti ar klienta uzvedības un neatbilstību darījuma mērķim, nevis ar darījumu summu apjomu.
Iespējami terorisma finansēšanas riska pazīmes var ietvert, piemēram:
- regulāras vai atkārtotas nelielas iemaksas bez skaidra ekonomiska pamatojuma vai bez sasaistes ar klienta spēlēšanas paradumiem;
- klienta uzvedības vai darījumu paradumu pēkšņas izmaiņas, tostarp darījumu sadalīšana, kas nav izskaidrojama un neatbilst organizētāja rīcībā esošajai informācijai par klientu;
- trešo personu iesaisti darījumos (piem., vairākas personas izmanto vienu kontu vai iemaksas tiek veiktas citu personu vārdā);
- klienta vai līdzekļu izcelsmes saistība ar augsta riska jurisdikcijām, organizācijām vai personām.
Nozares riska apzināšana un novērtējums
Saskaņā ar 2023. gada Latvijas nacionālo riska novērtējumu (NRA) azartspēļu un izložu sektoram kopumā ir vidējs NILLTPF risks, savukārt terorisma finansēšanas risks sektorā ir zems, kas atbilst valsts kopējam riska novērtējumam. Lai gan Latvijā līdz šim nav konstatēti tieši terorisma finansēšanas gadījumi šajā sektorā, starptautiskā prakse apliecina, ka nozare var tikt izmantota nelikumīgi iegūtu līdzekļu apritei, kas noteiktos apstākļos var netieši atbalstīt teroristiskus mērķus.
Azartspēļu un izložu nozarē būtiska nozīme tiek piešķirta iekšējās kontroles sistēmu stiprināšanai, darbinieku kompetences attīstīšanai noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanā, kā arī klientu izpētes un sankciju riska pārvaldības pilnveidošanai, īpaši attālināto darījumu kontekstā.
Papildus informācija un metodiskie materiāli:
Terorisma finansēšanas novēršana
https://www.consilium.europa.eu/en/eu-response-to-terrorism/